Najveća svetska tajna operacija odigrala se te noći u Vinči

 02:30h ujutru 

Dok cela Srbija spava, ljudi u Institutu za nuklearna istraživanja “Vinča” su uveliko budni. Da budemo precizniji, preko 3000 ljudi je tog jutra bilo budno zbog najveće tajne operacije tog tipa koja svakog trenutka treba da počne. 

Šta se toliko bitno dešavalo u Vinči tog jutra 2010. godine, pa je angažovan toliki broj ljudi i zašto je operacija tajna? Najveća pošiljka nuklearnog otpada i goriva ikada, krenula je iz Vinče ka Rusiji, gde će biti skladištena i odložena na sigurno, daleko od mogućnosti da padne u pogrešne ruke.

Teroristi tragaju za sličnim pošiljkama svuda po svetu i na sve načine pokušavaju da dođu do nuklearnog goriva kako bi ga koristili za proizvodnju nuklearnog naoružanja. Da bi ceo svet bio siguran da srpski nuklearni otpad neće pasti u pogrešne ruke, u operaciju su bile uključene Amerika, koja je finansirala projekat i Rusija, u kojoj će otpad biti skladišten u jamama napuštenog rudnika.

Ovo je najveća količina nuklearnog otpada koja je ikada transportovana od tačke A do tačke B i tako najrizičnija, pa je zahtevala apsolutnu tajnost i najviše mere obezbeđenja. Koliko je bila tajna govori i činjenica da je nekoliko dana pre operacije jedan dnevni list objavio informaciju vezanu za ovu pošiljku, i odmah zatim je uklonio.

Spremanje same pošiljke trajalo je gotovo 10 godina. Pregovori između država, planiranje, pakovanje i finansiranje su prethodili samom transportu. Akcijom je koordinirala Međunarodna agencija za atomsku energiju, kojoj je ovaj projekat bio najveći u istoriji postojanja i jedan od najbitnijih s obzirom na potencijalnu pretnju.

Ovo je najveća količina nuklearnog otpada koja je ikada transportovana od tačke A do tačke B i tako najrizičnija, pa je zahtevala apsolutnu tajnost i najviše mere obezbeđenja

Pošiljka je prvo spakovana u posebne transportne kontejnere specijalno izrađenim za ovu priliku koji štite okolinu od opasne radijacije a koji su u Srbiju stigli avionom. Upravljači kranom koji su pakovali kontejnere na kamione su došli iz Slovenije, kao visoko obučeni kadrovi za ovaj posao.

Otpad je spakovan u 16 kontejnera i tako krenuo na put uz pratnju helikoptera i jakih mera obezbeđenja, putem koji je iznosio 200km, do Subotice i celom svojom dužinom bio zatvoren za svaku vrstu saobraćaja. Na svakih 15 metara duž celog puta, sa obe strane su stajali policajci.

Kamioni su sigurno stigli u Suboticu, gde su kran operatori ponovo prebacivali kontejnere na voz kako bi nastavili dalji put ka Rusiji. U ranu zoru, po gustoj magli, specijalci su se popeli na voz i pošiljka je krenula ka Sloveniji.

Stigavši u Sloveniju, prebačna je na teretni brod u luci Koper, odakle započinje put u trajanju od 3 sedmice ka Rusiji. Nakon što je brod napustio luku, svi koji su učestvovali u ovoj velikoj i složenoj operaciji mogli su bar malo da odahnu jer je prošla uspešno. Ovoga puta su pobedili dobri momci.

Putanja pošiljke koja je krenula iz Vinče ka gradu Mayak u Rusiji blizu granice sa Kazahstanom

Prijavi se na Mint newsletter!

Novi sadržaji na tvom mailu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*